Total Pageviews

Popular Posts

Friday, August 19, 2011

Radio Amatur Dan Kelab

Amateur radio is the use of designated radio frequency spectrum for purposes of private recreation, non-commercial exchange of messages, wireless experimentation, self-training, and emergency communication. The term "amateur" is used to specify persons interested in radio technique solely with a personal aim and without pecuniary interest.

  • What is pecuniary ? if you are saying that you are an amateur radio without knowing or understanding english, better you rethink your phrase again.
  • Jikalau anda mengaku bahawa anda seorang radio amatur tetapi anda tidak memahami bahasa inggeris dan tidak cuba berusaha untuk belajar, lebih baik anda pikirkan semula.

Pecuniary is an adjective:Of, relating to, or consisting of money.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kemunculan pelbagai kelab dengan pelbagai objektif sebenarnya ada buruk dan baik. Kelab tertua di Malaysia adalah MARTS, dan kelab paling ramai ahli adalah ASTRA. Tidak dikira lagi dengan kelab-kelab berdaftar dan tidak berdaftar negeri, daerah dan juga "kelab lanun". Banyak callsign kelab dikeluarkan, tetapi tidak ramai ahli kelab yang berminat untuk mengoperasikan callsign itu di semua jalur yang telah dibenarkan kepada kelab. Kelab dapat mencorakkan ahli-ahlinya bergantung kepada pemimpin kelab itu sendiri. ke kanan pemimpin itu, ke kananlah ahlinya, ke kiri ahli itu maka ke kirilah ahlinya.

Kelab atau persatuan menghimpunkan manusia, tidak kira apa pekerjaan, latar belakang, kelas, dan juga bangsa. Tetapi, ada juga kelab yang menjarakkan manusia mengikut agama, bangsa dan juga kewarganegaraan. Kelab seharusnya berdaftar dan juga berdisiplin serta mengikut tatacara yang sepatutnya. Ahli perlu memain peranan masing-masing, dan sepatutnya tau objektif sebenar kelab itu sewaktu mereka mendaftarkan diri pada awalnya. Perlembagaan dan perundangan perlu dikajiselidik supaya tidak berlaku ahli  "zombie" di dalam kelab itu nanti, pendek kata ada tetapi macam tidak ada, tidak ada tetapi ada.

Kelab-kelab yang beroperasi di HF sepatutnya perlu dikawalselia, station master seharusnya memerhati dan memberi tunjuk ajar kepada mereka yang belum pernah bekerja di HF terutama tentang hal-hal keselamatan. Ini adalah kritikal, kesilapan boleh membawa padah. Ada kelab yang mendapat penguntukan untuk bekerja di HF, tetapi ramai pemimpin ahli itu sendiri tidak berminat untuk bekerja di HF. Pada pendapat saya, agak rugi mereka tidak guna apa yang mereka beli.
The granting of a separate license to a club or organization generally requires that an individual with a current and valid amateur radio license, who is in good standing with the telecommunications authority, assumes responsibility for any operations conducted under the club license or club call sign. A few countries may issue special licenses to novices or beginners that do not assign the individual a call sign, but require the newly-licensed individual to operate from stations licensed to a club or organization for a period of time before a higher class of license can be acquired.
cuba kita semua fahami apakah maksud frasa yang telah dihitamkan itu. apakah itu any operations ?

Seperti yang kita semua (tidak semua) maklum, operasi radio terdiri dari beberapa mode. Antaranya adalah mod suara (SSB,AM,FM,etc), mod digital (PSK,RTTY,etc) dan juga mod CW (Continuous Wave) atau kod Morse. Net atau rangkaian juga boleh dikatagorikan sebagai operasi. Directed net, asissted net dan juga round robin net. Rangkaian boleh berubah mengikut keadaan sebagai contoh rangkaian sewaktu kecemasan adalah berbeza dari rangkaian perbualan biasa.

Callsign kelab di Malaysia adalah bermula dengan prefix 9M4 tetapi ada juga yang bermula dari 9M2, terutama kelab-kelab lama. Tetapi ada juga kelab baru yang menggunakan callsign 9M2, atas dasar tertentu dengan secara tidak lansung melanggar guidelines yang telah dikeluarkan oleh MCMC (dengan rela)


Jika anda sedang mengikuti sesuatu acara kelab, cuba selidik siapakah "who is in good standing with the telecommunications authority, assumes responsibility for any operations" ini ?

amateur radio - if you don't understand English and you are not taking responsibility to learn it then you better seek another hobby.


No comments:

Post a Comment