Total Pageviews

Popular Posts

Wednesday, August 10, 2011

Bad Attitude



This is very bad attitude, im not sure either this QRM made from amateur radio operator station itself or not. Please share this video with your friends and family. When i'm (Kuala Lumpur) enjoying my conversation with 9M2AR (Alor Star) about computer and mobile programming on 7043Khz, suddenly somebody rebroadcast VHF repeater's audio to 7.043Mhz and i heard class B amateur radio audio. I'm sure that stations didnt know that their audio being broadcast to 40m. i dont know what is the purpose, but i know this is illegal. At the time i wrote this post, 9W or class B amateur radio do not have privileges to work on 40m.

This video was recorded by my friend from Terengganu.

Saya dengan cikgu Rahman sedang menggunakan frekuensi 7043Khz pada masa itu dan kami berbincang tentang komputer dan mobile programming, tiba-tiba terdengar audio masuk. dikenalpasti bahawa audio itu adalah dari radio amatur kelas B. adakah repeater VHF bocor dan masuk ke 40m ? ataupun berlaku fenomena alam yang luar biasa menyebabkan isyarat VHF masuk ke frekuensi HF ataupun ada seseorang yang berniat tidak baik dengan mengulangpancarkan isyarat VHF masuk ke HF ? bertujuan mengacau dan memporakperandakan keadaan ?. Saya beranggapan bahawa pemilik-pemilik callsign itu tidak mengetahui bahawa audio mereka masuk ke HF. Pada masa saya menulis post ini class B tidak ada penguntukan untuk bekerja di 40m.

Video ini telah direkod oleh rakan saya dari Terengganu yang juga mendengar pada masa itu.

You can do all stuffs you want, because we are living in boleh land, serba boleh!
Anda boleh buat apa anda suka kerana kita tinggal di negara yang serba boleh!



8 comments:

  1. adakah anda dah jumpa punca penyakit ni..betul ko somebody demo kata rebroadcast Audio dari ASTRA VHF linking?atau mungkin kah radio propagation..emmm kena pikir jugak tu.sbb al maklumla astra repeater kae linking banyak hihi

    ReplyDelete
  2. saudara, anda patut baca

    http://en.wikipedia.org/wiki/Radio_propagation

    dan

    http://en.wikipedia.org/wiki/Tropospheric_propagation

    ReplyDelete
  3. to bad.... saya pun 9w2 rasa malu depa buat mcm ni.....

    ReplyDelete
  4. Saya 9W2AGU rujuk kepada artikel ini. Dengan nama Allah, saya sesungguhnya langsung TIDAK mengetahui berlakunya seperti yang dituduh. Saya juga berasa amat kesal kerana callsign saya dikatakan didengar dalam qso yang dikatakan mengganggu perbualan rakan HAM yang lain.
    Saya menafikan sekeras-kerasnya tentang tuduhan ini dan amat malang bila dikaitkan dengan tajuk artikel ini.
    Saya TIDAK tahu menahu pun tentang bagaimana untuk memancar di 40 meter. Jadi tuduhan dan contoh yang disiarkan di sini amat memalukan saya (jika benar saya yang dimaksud pemegang callsign 9W2AGU).
    Apa faedahnya yang saya dapat jika saya mengganggu perbualan tersebut? Saya juga mengenali pemegang callsign 9M2AR sejak sekian lama kerana profesion yang sama. Saya amat menghormati beliau dan saya juga menyimpan SOP yang juga disediakan oleh beliau.
    Kesal yang teramat sangat di atas insiden ini dan jika benar bukan saya yang melakukannya. Selama saya berqso, saya hanya menggunakan repeater ASTRA Bukit Larut(9M4RBL) dan/atau 9M4RGH (jika saya di KL). Sesekali saya bersama rakan HAM di 9M4RUB (Manjung/Lumut.
    Terima kasih.
    9W2AGU.

    ReplyDelete
  5. kepada 9W2AGU,
    sudah saya nyatakan bahawa saya pasti pemilik callsign tidak mengetahui bahawa audio mereka ditransmit di 40m. ini adalah kerja mereka yang tidak bertanggungjawab, serta mereka ini mahu melihat radio amatur malaysia porak peranda. jikalau berlaku di VHF, tidak mengapa kerana kawasan liputan VHF adalah terhad, tetapi jika di 40m, satu dunia boleh mendengar.

    ReplyDelete
  6. Apa pun kita tak perlu menuding jari,
    seperti kata AGU beliau pun tidak menyedari audionya terlepas ke frq lain..dan memang kita sebagai 9W pun tahu had dan batasan kawasan pemancaran, tapi kadang kala situasi
    begini bleh berlaku apabila provokasi
    cuaca dan lain-lain...cuma kita sebagai warga HAM perlu bertindak bijak, dengan membuat penyelidikan
    sebelum membuat kenyataan supaya tidak menyigung hati dan perasaan rakan-rakan....73

    ReplyDelete
  7. maaf, saya tidak faham apa itu provokasi yang dimaksudkan dan apa kaitannya provokasi dari pihak mana ? provokasi atau propagasi ?

    ReplyDelete