Total Pageviews

Popular Posts

Tuesday, January 25, 2011

Cara Dapatkan Lesen Radio Amator Di Australia


Sebagai ganjaran kerana akses spektrum radio amatur diberikan harus lulus ujian di radio (ujian teori) dan peraturan-peraturan yang mempengaruhi operasi amatur.Tujuan dari ujian adalah untuk memastikan bahawa pemegang lesen boleh membina dan mengendalikan peralatan radio tanpa menimbulkan gangguan kepada orang lain.Tidak seperti semua pengguna spektrum lain, radio amatur dibenarkan untuk membina atau mengubah sebarang peralatan pemancar, dan tidak perlu untuk mendapatkan jenis-persetujuan untuk itu. Izin amatur juga boleh menggunakan frekuensi dalam band mereka (bukannya diperuntukkan frekuensi tetap atau saluran) dan boleh beroperasi medium untuk peralatan bertenaga tinggi pada pelbagai frekuensi.

Untuk mendapatkan lesen amatur, anda perlu:
  1. Pengajian undang-undang dan teori radio - baik melalui kursus atau sebagai mahasiswa bebas
  2. Mengatur dan duduk ujian yang dikehendaki
  3. Menunggu hasil dari Lembaga Wireless Australia
  4. Kirim bukti lulus anda ke Australia Komunikasi dan Media Otoritas , yang akan menerbitkan Sijil Kemahiran, isu lesen dan memperuntukkan sebuah callsign.
Perenggan berikut ini menjelaskan kategori daripada lesen sedia, hak istimewa diberikan dan ujian yang diperlukan. Sisa daripada artikel ini akan menjelaskan sering terabai, tetapi hal-hal penting seperti belajar, menyusun ujian dan mendapatkan lesen.

KATEGORI LESEN 

Australia sekarang mempunyai tiga kelas lesen. (Dikemaskini 19 Oktober 05, tarikh bermulanya tatacara baru)
  1. Lesen amatur Foundation. Pemegang lesen Yayasan hanya boleh menggunakan pemancar yang telah dihasilkan secara komersial, hanya boleh menggunakan suara, di kedua-dua SSB, AM atau FM atau morse menggunakan morse kunci dikendalikan secara manual, dan tidak lebih dari 10 watt kuasa keluaran pada SSB, AM, FM atau CW. Bands dibenarkan adalah 40, 15 dan 10 meter band, 80 serta pita meter 2 dan band 430-450 MHz, tunduk pada sekatan lebar pita yang diperlukan.
  2. Standard Amatir lesen meliputi Novice yang ada, dan Novice Limited pemegang lesen, yang boleh menggunakan mode pembebasan dengan bandwidth yang diperlukan tidak melebihi 8 kHz pada 40, 20 dan 15 meter band, 80, dan setiap mod pembebasan dengan bandwidth yang diperlukan tidak melebihi 16 kHz pada band 10 meter, pita 52-54 MHz, 2 meter band, dan band 430-450 MHz, 1240-1300 MHz, 2,400 menjadi 2.450 MHz dan 5,650-5,850 GHz, dengan tidak ada perubahan arus keluaran batas kuasa 100 watt (PEP untuk SSB) dan 30 watt (mode carrier malar).
  3. Izin Advanced merangkumi sebelumnya bernama terikat lesen, Terhad lesen dan Menengah lesen. Advanced penerima lesen boleh menggunakan mode pembebasan dengan bandwidth yang diperlukan tidak melebihi 8 kHz pada semua band di bawah 24,990 MHz, mod apa pun pembebasan dengan bandwidth yang diperlukan tidak melebihi 16 kHz pada MHz 28,00-29,70 MHz band, mod apa pun pembebasan dengan bandwidth yang diperlukan tidak melebihi 100 kHz pada 2 meter band dan 6 dan setiap mod pembebasan dengan tidak ada sekatan bandwidth di band amatur di atas 420 MHz, dan dengan batas kuasa 400 watt (PEP untuk SSB) dan 120 watt (untuk mod carrier malar).

BELAJAR UNTUK UJIAN

Mereka yang ingin mendapatkan lesen amatur mereka dapat mempersiapkan untuk ujian dalam beberapa cara.


Program Formal

Novice program biasanya dijalankan oleh kelab radio atau WIA Division. Kelas biasanya mingguan selama 1-2 jam. Sebuah perjalanan panjang sekitar enam bulan yang khas. Program mungkin termasuk peraturan-peraturan, Morse dan bahagian-bahagian praktikal. Tidak semua kelab menjalankan kelas lesen. 

Internet

Cara lain untuk belajar adalah melalui kegiatan internet dijalankan oleh Ron Bertrand VK2DQ Radio dan Elecronics Sekolah . Hal ini sangat menarik bagi mereka yang tidak mampu untuk mengikuti kursus kelab kerana kendala jarak atau masa. Pelajar juga boleh melanggan ke mailing list dan mempunyai pertanyaan dijawab.


Individu

Arahan, video dan sumber daya internet tersedia bagi mereka yang ingin mempelajari sendiri.

 

Radio Teori Persiapan ujian

Dengan diperkenalkannya Lesen Foundation pada bulan Oktober 2005, program yang ditawarkan oleh kelab pelbagai radio dan persatuan Negara bertujuan untuk memberikan pelajar dengan tahap pengantar pengetahuan radio yang diperlukan oleh Yayasan lesen.
Rujuk ke laman WIA untuk butiran saat kelab dan bagaimana dan di mana ujian untuk semua kelas lesen. Carilah di bawah tajuk Menjadi sebuah Radio Amatir untuk butiran. Ada contoh Yayasan Lesen pemeriksaan kertas sedia untuk di-download, serta senarai Belajar Jawatankuasa yang dapat memberikan maklumat tentang pilihan anda untuk belajar apa yang perlu anda ketahui untuk lulus ujian.
Untuk lesen Amatir teori teks, Standard dan kursus untuk bekas Novice lesen perlu dipertimbangkan.
  • Graeme Scott Novice Operator Teori Buku Pegangan sangat popular.Muncul dengan tape Morse dan sedia ada daripada pembekal sepertiDick Smith Electronics (Cat D 7112). Buku-buku lain termasuk Soalan dan Jawapan untuk Lesen Novice (sekarang sudah tidak dicetak) dan Fred Swainston Radio Amatir Teori Handbook, yang sesuai untuk kedua-dua Novice dan teori Penuh.
  • The WIA VK2 Division menerbitkan kajian kit Novice, yang sangat dianjurkan.
  • The Gladesville Amatir Radio Club menghasilkan radio kaset video lesen kajian amatur. Pelajar boleh menguji kemajuan mereka dengan melakukan ujian ujian diri sebagai yang terkandung dalam buku seperti
  • 1000 Pertanyaan untuk NAOCP Calon atau pada laman web Victoria WIA . membaca latar belakang Excellent muncul di laman web olehVK2DQ dan VK2TIP .
  • Anda juga boleh belajar dari buku teks yang diterbitkan oleh American Radio Relay League (ARRL) atau Masyarakat Radio Inggeris (RSGB).Buku yang sedia untuk pembelian langsung dari sumber-sumber, atau anda boleh membeli dari Amazon atau sumber-sumber buku online.Dalam Majalah dan bahagian Periodicals dari Kelab dan Maklumatbahagian FAQ ini, ada link ke buku-buku yang disarankan pada teori radio sesuai bagi pelajar Radio Amatir.
Untuk Lesen Advanced Amatir, pelajar boleh memilih dari kelas dijalankan oleh kelab, jika tersedia, atau buku teks menggunakan dan bahan yang lain. Laman web WIA mempunyai senarai Pembelajaran Jawatankuasa yang boleh membantu anda dengan menyediakan maklumat tentang kaedah belajar yang tersedia untuk anda.

 

PERATURAN UJIAN

Pengajian bahan untuk Peraturan dapat di-download dari laman web ACMA . Atau, cuba hubungi tempatan anda ACMA Pejabat untuk maklumat pamphlet.Access amatur untuk bahan ini adalah mutlak penting jika anda ingin lulus Peraturan kertas.Bahagian Peraturan ujian lesen seperti Peraturan jalan - Anda perlu tahu mereka atau anda menjalankan risiko mengganggu pengguna radio yang lain.
Sumber daya lain yang berguna adalah Callbook WIA - berisikan banyak bahan-bahan berkaitan dengan pelajar, termasuk peraturan amatur, peruntukan frekuensi, senarai penguji (walaupun mungkin out of date), pejabat ACMA, mailing alamat kelab, WIA siaran berita, siaran amalan Morse dan lebih.

KOD MORSE DAN IZIN RADIO AMATIR DI AUSTRALIA 

Hal ini tidak lagi diperlukan untuk lulus ujian dalam kod morse untuk Radio Amatir lesen di Australia.
Namun morse masih digunakan oleh amatur dan ada malam Morse Amalan Siaran (biasanya dihantar pada 80 dan / atau 2 meter) disebarkan terutama bagi mereka belajar kod. Selain itu, beberapa bandar telah 24 Morse amalan beacon terus-menerus jam yang boleh anda menetapkan ke bila-bila masa. Mendengar pada 3,699 MHz untuk mendengar VK2WI penghantaran morse berlatih di pelbagai kelajuan. Juga lihat website KA7NOC melalui link CW.


BAGAIMANA KEPERLUAN KOD MORSE DIJATUHKAN

Ada pengakuan berkembang selama 1990-an bahawa beberapa calon amatur radio menerima kesahihan keperluan kemahiran morse untuk lesen HF. Sesetengah atau semua WIA Division melakukan tinjauan terhadap anggota pada akhir tahun 1995 untuk melihat apakah anggota mereka bersetuju dengan syarat-syarat morse. Uji kod morse secara meluas dianggap sebagai keluar daripada langkah dengan teknologi saat ini dan kepentingan itu pendatang baru hari ini untuk hobi. Ada gerakan sedang berlaku di New Zealand, Eropah dan Amerika Syarikat selama beberapa tahun akan datang, yang berpunca pada pengumuman oleh pentadbiran radio Amerika (FCC), bahawa dari bulan April 2000, keperluan kelajuan morse akan berkurangan menjadi 5 wpm. Banyak negara-negara lain yang mengikuti, termasuk Australia dan New Zealand dan banyak negara Eropah. Keterangan lebih lanjut telah diterbitkan oleh WIA . 
Syarat-syarat uji morse akhirnya dihapuskan sebagai keperluan perjanjian oleh Pentadbiran Radio Persidangan Dunia pada tahun 2003. Uji morse itu diserahkan kepada masing-masing negara menerapkan jika mereka mahu. Di Australia, ACMA bersetuju untuk memindahkan keperluan untuk uji morse pada 1 Januari 2004.
Hal ini tetapi tidak kematian kod morse sebagai mod aktif di band amatur. Morse terlalu kepada mod untuk itu akan dijatuhkan oleh radio amatur. kod morse Menggunakan amatur boleh bypass perbezaan bahasa dan mengatasi ramai band keadaan dan gangguan yang akan membuat komunikasi tidak mungkin pada setiap mod yang lain.
Morse akan terus menjadi yang paling fundamental dari mod digital, untuk kegunaan di bawah keadaan radio mungkin terburuk seperti Bumi-Bulan-Bumi komunikasi amatur. Hal ini juga akan terus digunakan untuk komunikasi kuasa rendah (QRP), di mana pemancar sederhana hanya menukar isyarat radio tunggal dan yang mematikan dan tidak ada keperluan untuk kompleksitas modulator suara. 

Menetapkan ujian

Senarai kelab radio memberikan lesen kuliah Yayasan dan perkhidmatan pemeriksaan boleh didapati di laman web WIA - di bawah tajuk utama "Menjadi Radio Amatir" memilih link Penilaian Resources. Pada halaman ini terdapat maklumat tentang Belajar Jawatankuasa, titik kenalan pertama anda jika anda ingin menjadi berlesen. Ada juga senarai Asesor, yang diberi kuasa untuk melakukan pemeriksaan. 
Bagi banyak pelajar dua hari saja lesen Yayasan dilakukan selama akhir pekan diakhiri dengan pemeriksaan dan hasilnya. Tingkat keberhasilan tinggi pada usaha pertama jadi jika anda tertarik, anda mempunyai peluang yang sangat baik untuk mendapatkan anda Yayasan lesen. 
Amatir ujian dilakukan oleh individu terakreditasi, kelab dan bekas WIA Division beroperasi di bawah naungan Institut Wireless Australia (WIA). Jika menghadiri kursus anda akan ditawarkan kesempatan untuk duduk ujian saat kursus berakhir.Mereka belajar secara mandiri perlu mencari pemeriksa sendiri. Satu Titik awalnya adalah radio tempatan kelab (atau bekas Division WIA) - sebahagian besar kelab terakreditasi pemeriksa tetapi tidak selalu menjalankan program lesen. Atau, butiran kenalan untuk pemeriksa diberikan dalam Callbook WIA, yang dijual langsung oleh WIA. Perhatikan bahawa senarai ini tidak selalu up to date dan beberapa daripada yang disenaraikan mungkin tidak lagi penguji aktif. 


Menunggu hasil

Pemeriksa akan menghantar kertas pergi untuk ditandakan, dan anda akan menunggu hasilnya. Puncak hari anda akan memeriksa peti mel untuk menyemak sampul surat ajaib dari WIA. Jangan bimbang jika itu memerlukan sementara - menunggu empat hingga enam minggu cukup normal. Pada masa ini, anda tak diragukan lagi akan merancang untuk memperoleh beberapa peralatan penghantaran, melihat katalog dan laman web, mengamati majalah dan meminta orang pendapat mereka tentang potongan tertentu peralatan. Ada bahagian peralatandi VKFAQ untuk memberikan bantuan di sini. 
Anda mungkin juga menggunakan masa ini untuk berfikir tentang callsign pilihan anda. Callsigns adalah isu peribadi bagi banyak orang. Beberapa seperti mampu memilih callsign termasuk inisial mereka atau kombinasi lain bermakna bagi mereka. Ada beberapa syarat untuk ini menjadi mungkin. Pertama harus berada dalam blok callsign bagi peringkat lesen tertentu. Kedua, tidak harus sudah diperuntukkan. Ketiga, callsign harus tidak mempunyai milik yang baru saja meninggal amatur. ) Amatir serius mendapatkan baik 'callsign' pertama kali mengembangkan senarai pendek (berdasarkan inisial mungkin, kebingungan lain dengan callsigns, pronuncibility, singkatnya CW pada dll.
Setelah mempertimbangkan apa yang huruf callsign anda mungkin mahu, anda boleh mencari database online ACMA untuk melihat pilihan pilihan anda mungkin tersedia. Ketika saatnya tiba untuk ACMA untuk memperuntukkan callsign, anda akan mempunyai peluang untuk menyatakan pilihan pilihan anda. Jangan berharap untuk mendapatkan nombor satu keutamaan meskipun - tetap berfikiran terbuka. 
Untuk sementara ditangguhkan ACMA menerbitkan callsigns dengan dua akhiran huruf, kerana mereka dalam permintaan tinggi dan jumlahnya terbatas (676 pada panggilan daerah - 26 * 26). Sebuah suara untuk memperuntukkan 2 Akhiran surat kepada pemohon dilakukan pada tahun 2008. Namun selalu ada pergantian di callsigns sebagai sayangnya kita tidak boleh membawa mereka dengan kami. The ACMA adalah bersimpati terhadap permintaan untuk mempertahankan callsign dalam keluarga, dan untuk membekukan callsign sehingga tidak dapat diperuntukkan semula dalam masa yang munasabah selepas kematian pemegang sebelumnya. Hal ini juga membolehkan anda membuat permintaan kepada ACMA untuk callsign anda harus dibuat sedia untuk seorang teman tertentu atau relatif.Jika anda membuat permintaan tersebut, pastikan pemegang dimaksudkan seterusnya anda callsign anda menyedari keinginan anda.



Sijil kemahiran, callsign dan lesen
 
Setelah anda mempunyai detail pass anda, kini anda boleh mendapatkan sijil kecekapan. Kebanyakan orang melakukan ini-atas-counter di pejabat mereka ACMA terdekat. Harus ditekankan bahawa Sijil Proficiency bukanlah lesen untuk beroperasi. Namun, pemegang Sijil memenuhi syarat untuk mendapatkan lesen sepadan kategori amatur dengan sijil. 
Pada pembayaran kos lesen, Pihak Berkuasa akan mengeluarkan lesen stesen.callsign anda akan dicetak pada lesen. Jika anda belum memilikinya, permintaan Radiocommunicatons Syarat-syarat Lesen (License Amatir) Penetapan dokumen untuk kelas lesen anda juga. LCD adalah dokumen yang menyatakan keadaan di mana anda perlu menggunakan lesen anda. 
Mendapatkan dan mengemas kini izin amatur memerlukan pembayaran atau pembaharuan bayaran masalah. Sebuah diskaun kecil berlaku untuk lesen multi-tahun, yang sedia hingga 5 tahun. Keterangan tentang laman ACMA .


Setelah mendapatkan lesen, lalu apa?
 
Selepas anda lulus ujian untuk memilih kelas anda lesen, maka kesenangan yang sebenarnya bermula (kecuali jika anda seorang penagih ujian, dan hanya ingin menjadi seorang amatir untuk getaran ujian :-)). Amateur radio mempunyai banyak sisi yang berbeza sehingga untuk menikmati. Banyak yang diterangkan di laman web ini. 

Saya melawat Australia - bagaimana cara mendapatkan lesen timbal balik?
Ketika melawat beberapa negara, anda tidak perlu melakukan apa pun selain membawa peralatan anda dan kebenaran yang dikeluarkan oleh negara asal anda.Hal ini disebabkan perjanjian antarabangsa antara komunikasi pentadbiran radio.

Australia bekerja terhadap situasi itu, dan untuk beberapa negara anda boleh melakukan itu sekarang. Bergantung di mana anda datang dari, anda akan boleh menggunakan rumah anda callsign dengan akhiran kawasan panggilan VK anda beroperasi dari, misalnya. G3PHO/vk1 atau anda mungkin perlu mengambil sebuah radio amatur Australia lesen dengan callsign VK. Ini telah berubah jadi sila ceklaman web ACMA jika penting bagi anda.

Komunikasi dan Media Australia Pihak telah menerbitkan dokumen yang komprehensif tentang subjek ini . Apa yang dikatakan

  • Jangan hanya membawa sebuah radio dan berharap untuk menggunakan lesen asing anda dan callsign. Untuk beroperasi sebagai amatur di Australia, anda memerlukan sebuah lesen Australia dan VK callsign Australia * xxx.
  • Terapkan secara peribadi di setiap pejabat ACMA atau secara bertulis paling lambat 3 bulan sebelum lawatan yang anda maksudkan.
  • Ada senarai panjang negara-negara di mana Australia mempunyai perjanjian lesen timbal balik - iaitu. Australia mengiktiraf negara lesen's kelayakan luar negeri dan sebaliknya. Amatir dari negara-negara pada dasarnya akan punya masalah dalam diperuntukkan lesen yang sesuai dengan kelayakan mereka.
  • Ada lagi senarai negara-negara yang mempunyai keadaan lesen bahawa Australia mengakui sebagai cukup mirip dengan kita, bahawa kita akan memberikan lesen Australia.
  • Amatir dari negara-negara lain dengan kelayakan lesen yang tidak belum diluluskan oleh Australia, boleh dikeluarkan dengan operasi membolehkan lesen pada 146-148 MHz FM dengan maks output 10 watt.
  • Lain keadaan khas ada untuk pembekal Jepun dengan "telefon atau telegraf" suara saja atau morse-sahaja] lesen [, yang mungkin diterbitkan dengan lesen untuk beroperasi pada band di atas 30 MHz, telefon, maks 10 watt output sahaja.
  • Pengunjung pelbagai lesen tidak diperbaharui secara automatik dan jika mereka tidak dikeluarkan di bawah syarat-syarat perjanjian timbal balik, yang disokong sehingga mereka tidak boleh digunakan sebagai asas dari isu lesen oleh negara-negara lain. Namun, pengunjung lesen biasanya diperbaharui atas permintaan, memberikan kondisi masih puas.
Anda perlu menyediakan ACMA dengan
  • Anda saat ini Amatir lesen atau sijil kelayakan
  • Anda pasport dan bukti, misalnya. visa, tempoh lawatan anda;
  • sebuah melengkapkan borang aplikasi lesen (RF57); dan
  • bayaran lesen yang saat ini $ AUD53.90 (dalam dolar Australia).
Anda boleh melakukan ini secara langsung, atau melalui pos. Jika melakukannya melalui pos, anda boleh menghantar salinan rasmi daripada dokumen-dokumen berharga bukan asalnya.
Untuk lebih jelasnya silahkan baca laman web ACMA

No comments:

Post a Comment